Tuen hakeminen

Leader-tukea haetaan sähköisesti. Haku on jatkuva.

Hankkeen eteneminen: 

  1. Hakijan idea. Hakija ottaa yhteyttä Leader-toimistoon.
  2. Idean rahoituskelpoisuudesta keskustellaan ja hakijaa neuvotaan hakemuksen laatimisessa.
  3. Hakija jättää sähköisesti hakemuksen HYRRÄ-hakujärjestelmään. Hanke tulee vireille. 
  4. Hakija saa vireilletuloilmoituksen. 
  5. Hanketta voi alkaa toteuttaa hakijan omalla riskillä.
  6. Tarvittaessa hakemusta täydennetään.
  7. Leader-hallitus käsittelee hakemuksen, tekee päätöksen ja antaa lausunnon Satakunnan ELY-keskukselle.
  8. Satakunnan ELY-keskus tekee laillisuustarkastuksen ja lähettää päätöksen hakijalle
  9. Hankkeen toteuttaminen hankesuunnitelman mukaisesti
  10. Maksatuksen haku: hakijaa kehotetaan olemaan yhteydessä Leader-ryhmään ennen maksuhakemuksen jättämistä HYRRÄän (maksatuksia voi hakea myös hankkeen aikana).
  11. Maksupäätös
  12. Rahat hakijan tilille.

 

Tukihakemuksen liitteeksi tarvitaan: 

  • Liiketoimintasuunnitelma  (mm. toiminta-ajatus, liikeidea)
  • Toimenpidesuunnitelma (kuvaus liiketoiminnan kehittämisestä, suunnitellut toimenpiteet haettaessa perustamistukea)
  •  Hankkeen toimenpiteiden kustannusarvio
  •  Selvitys hakijan taloudellisesta tilanteesta
  •  Rakennushankkeissa suunnitelma-asiakirjat sekä tarvittavat viranomaisluvat
  •  Hankintojen hintatason selvitys tai kilpailutusasiakirjat